Samarbeten i bloggen

Den snabbaste inkomstkällan för en bloggare är samarbeten. Det innebär att företag betalar för att skriva positiva inlägg och visa upp deras produkter i bloggen. Det går även att tjäna pengar på reklambanners och adlinks men det är långt ifrån lika effektivt. För att få till ett samarbete med ett företag krävs att man kan visa upp en bra läsarstatistik. Man behöver inte ha en enorm läsarskara, men runt tusen personer brukar vara minimum för de flesta företag.

Hitta din nisch

Vad bloggar du om och vad skulle passa bra att göra ett samarbete med? Det är viktigt att bena ut vad som går hem hos ens läsare och inte. Ett malplacerat samarbete ser dåligt ut för bloggaren, och ger sällan önskad effekt för företaget.

Den vanligaste typen av blogg är livsstilsbloggen och mammabloggen. I dessa fall är det enkelt att hitta bra samarbeten eftersom vanlig vardagskonsumtion finns i mängder. Vanliga saker att göra reklam för är matkassar, nya sms lån, kläder och annan onlineshopping. Det som krävs är att man kan skriva ett naturligt inlägg där produkten nämns positivt. Det kan till exempel handla om en ny tjänst för snabba och billiga sms lån som man själv testat. Eller en matkassetjänst som man är nöjd med och vill förmedla vidare till sina läsare.

Tänk på att alla betalda samarbeten ska märkas ut tydligt som reklam. Det ska stå i början av alla inlägg som tillhör samarbetet. Samma regler gäller om samarbete sker på Instagram eller andra sociala medier.

Gratis produkter och bud

Det är vanligt att företagen erbjuder gratis produkter som betalning eller som komplement till betalningen. Alla produkter som mottas på detta sätt ska förmånsbeskattas. Produkter bör dock inte stå för hela betalningen då detta blir väldigt billigt för företagen. Undantag kan vara om det handlar om en dyr semesterresa eller en bil, men dessa produkter delas sällan ut till andra än de riktigt stora bloggarna. Det bästa är att fakturera för hela samarbetet och sedan göra en deal om att få behålla de produkter man eventuellt behöver testa för att genomföra samarbetet. I vissa fall kan det röra sig om tjänster istället så som hemleverans av mat, frisörbesök eller skönhetsbehandlingar. Även dessa ska skattas på och bör inte heller godtas som en hel betalning. Se alltid till att kunna fakturera rena pengar också.

När det kommer till bud ser det lite annorlunda ut. Många PR-firmor arbetar med att skicka ut bud med nya produkter till bloggare och influencers. Här är det vanligt att även mindre bloggare får ta del av kakan. Bud skickas i regel ut utan förvarning och behöver inte beskattas. Bloggaren väljer sedan själv ifall hen vill skriva om produkterna i sin blogg eller inte. Det är alltså inte samma sak som ett betalt samarbete och behöver därför inte heller reklammarkeras som ett.

Back to Top